LAHODNÁ CIZRNA S PAPRIKOU A RAJČATY

Výborné a záhřevné jídlo pro zimní den.
Večer předem namočíme 200 g cizrny, druhý den ji v čisté vodě uvaříme doměkka. Namočíme 20 g sušených hub na hodinu do teplé vody, vymačkáme a nakrájíme. Půl kila rajčat spaříme, oloupeme a nakrájíme.
Na dvou lžících oleje osmahneme pokrájenou cibuli, dva stroužky česneku a pórek nakrájený na kolečka. Přidáme dvě nakrájené kapie, sušené houby, cizrnu a rajčata. Osolíme, maličko podlijeme, pokud je třeba, a dusíme 10 minut. Podáváme s kuskusem nebo chlebem.


KÁVOVÉ CUKROVÍ

Další z experimentů. Je opravdu moc dobré, určitě ho upeču příští rok zase.
Nejprve si uvaříme 200 ml kvalitní kávy, nejlépe překapávané, aby vychladla.
V míse promícháme 250 g hladké mouky, 70 g kokosu umletého v mlýnku na kávu (kokos změkne a nesype se), špetku soli, 3 lžíce kakaa, a postupně přidáváme 40 g meruňkové marmelády, 40 g datlového sirupu, 40 g rozehřátého kokosového oleje a 170 ml uvařené y vychladlé kávy. Vznikne nám tužší hladké těsto, které necháme v chladničce hodinu odpočívat. Poté tvarujeme kuličky (celkem asi 40), které na plechu poněkud zploštíme a pečeme při 160 stupních 15 minut.
Ve vodní lázni rozehřejeme 70 g bezmléčné hořké čokolády, promícháme se dvěma lžícemi (30 ml) kávy a upečené cukroví ozdobíme čokoládovou polevou a ořechem.


PLNĚNÉ ŽAMPIONY PORTOBELLO

Už jste ochutnali tyhle velké, masité žampiony? Určitě ano, to jen já jsem trochu pozadu, koupila jsem je snad poprvé v životě :) Pečárka dvouvýtrusá, jak se tyhle krásné a chutné houby správně jmenují, obsahuje notnou dávku draslíku, který naše tělo nutně potřebuje ke správnému hospodaření s vodou, vedení nervových vzruchů, správné činnosti svalstva, bezproblémovému zažívání a zdravému srdci. Přispívá ke snižování krevního tlaku, pomáhá při celkové únavě a oslabení organismu, svalových křečích nebo mravenčení v končetinách. Měli bychom tedy houby zařadit do jídelníčku co nejvíce, i když ještě pamatuji, jak se psalo, že houby jsou bezcennou potravinou, v zásadě pouze prázdná vláknina. Kdoví, co se dozvíme za deset let! :)
Uvedeným množstvím naplníme 3 – 4 velké žampiony portobello.
50 g kuskusu nasypeme do misky a zalijeme 100 ml vroucí vody. Zaklopíme talířkem a necháme 20 minut nasáknout.
V míse promícháme asi 8 sušených rajčat naložených v oleji a nasekaných nadrobno i se dvěma lžícemi oleje, 100 g najemno nastrouhaného uzeného tofu, pokrájenou cibuli, dvě lžíce rajského protlaku, sůl a nabobtnaný kuskus. Žampionům vylomíme nohy a nastrouháme je do směsi. Každý žampion zevnitř trochu osolíme a naplníme směsí. Pěkně upěchujeme a narovnáme do zapékací misky vymaštěné olejem. Trochu podlijeme vodou nebo vývarem, přiklopíme a pečeme v troubě vyhřáté na 200 stupňů asi 45 minut. Podáváme s rýží, kterou jsme podusili spolu s mrkví.


PERNÍČKY

V míse promícháme 400 g prosáté celozrnné špaldové mouky, 50 g mletých vlašských ořechů, špetku soli, lžičku mleté vanilky a lžičku jedlé sody. V jiné nádobě dobře rozšleháme 100 ml mandlové smetany (či jiné rostlinné smetany), 100 g datlového sirupu, 50 g kešu krému (kešu másla) a polovinu rozmačkaného banánu. Směs nalijeme k mouce a rukama uhněteme tužší těsto, které necháme zabalené do fólie do druhého dne v chladničce odpočinout.
Druhý den prohněteme, rozválíme na tenkou placku, vykrajujeme tvary a ty pečeme při 160 stupních 15 minut. Hotové potíráme citrónovou a čokoládovou polevou a zdobíme mandlemi.



MISO POLÉVKA

Jednou za čas dostanu neodolatelnou chuť na miso polévku a musím si ji uvařit. Máte ji taky tak rádi? Tahle polévka, která má mnoho variací, ale základem je vždy řasa a miso pasta, je doslova zázračným životabudičem a japonským receptem na dlouhověkost. Miso obsahuje všechny aminokyseliny, je proto komplexní bílkovinou. Obnovuje probiotickou kulturu v našich střevech a tím je významně prospěšné pro nervovou soustavu, pomáhá harmonizovat zažívání, zlepšuje krevní obraz a kvalitu lymfy, posiluje imunitní systém a dokonce působí jako prevence rakoviny střev, prsu, prostaty a plic. A mořské řasy obsahují jód, tolik potřebný pro správnou funkci štítné žlázy.
Na hodinu namočíme každé zvlášť 5 g řasy Wakame a 30 g sušených hub shiitake. Poté řasu i houby nakrájíme, vodu z hub nevyléváme, ale řasu přecedíme a vložíme oboje do hrnce (houby i s nálevem). Zalijeme 2 l čisté vody, nejlépe pramenité nebo alespoň filtrované a přivedeme k varu. Vaříme 5 minut a přidáme 2 mrkve, 1 pórek a 1/3 čínského zelí, vše nakrájené na tenké nudličky.  Vaříme ještě 5 minut (zelenina musí zůstat křupavá) a odstavíme. Odebereme sběračku polévky a po částečném zchladnutí do ní rozmícháme 3 lžíce Mugi misa (či jiného oblíbeného misa). Vrátíme do polévky. 100 g vlasových rýžových nudlí připravíme podle návodu na obalu a vmícháme je do polévky. Ochutíme Shoyu nebo Tamari. Na talíři posypeme na nudličky nakrájenou naťovou cibulkou. Miso polévka je skvělá i jako snídaně, věřte nebo ne :)


HOLÍ BRATŘI

Ultrajednoduchý a chutný oběd inspirovaný receptem našich prababiček.
400 g hrubé mouky dáme do mísy, osolíme. Dvě lžíce Hrašky (nahrazuje vejce) rozmícháme v troše vody na hladkou kašičku a zalijeme 300 ml vody. Tekutinu nalijeme do mísy k mouce a dobře promícháme. Necháme půl hodiny odpočívat, pak lžící vykrajujeme noky do vroucí slané vody a vaříme 15 minut.
Na talíři polijeme rozpuštěným rostlinným máslem a posypeme nastrouhaným veganským sýrem. Podáváme se salátem nebo kvašenou zeleninou.


OMÁČKA Z PEČENÝCH PAPRIK

Tato lahodná omáčka z paprik a sušených rajčat je nejlepší s těstovinami nebo nočky.
Dvě červené a dvě žluté papriky rozpůlíme, zbavíme jadýrek a řeznou stranou dolů položíme do pekáčku. Pečeme při 200 stupních asi půl hodiny, dokud slupka nezčerná a nenafoukne se. Horké papriky vložíme do mikrotenového sáčku a necháme hodinu být. Poté snadno slupku sloupneme a papriky nakrájíme nadrobno.
Na dvou lžících olivového oleje zlehka opečeme najemno nasekané čtyři stroužky česneku, dáme pozor, aby česnek nezhnědl, byl by hořký. Deset sušených rajčat naložených v oleji nakrájíme na malé kostičky a přidáme je k česneku spolu s paprikami. Okořeníme chilli, osolíme a vmícháme dvě lžíce hladké kukuřičné mouky. Dobře promícháme, zalijeme 400 ml mandlové smetany a pět minut povaříme, dokud omáčka nezhoustne. Odstavíme a vmícháme čerstvou bazalku. Podáváme se širokými nudlemi nebo jinými oblíbenými těstovinami.


LUNÁRNÍ KALENDÁŘ MARTINY LUKÁŠKOVÉ NA 50. TÝDEN ROKU 2017


VÁNOČNÍ OŘECHOVÉ ŘEZY

Vynikající, snadné a navíc zdravé cukroví.
V míse ušleháme do husté pěny barvy bílého kafe 2 celá vejce, 100 g kokosového cukru (nebo rapadury, bílý cukr nedoporučuji, není to rozhodně ono) a půl lžičky čerstvě nastrouhané citrónové kůry. Vmícháme nahrubo nalámaných 125 g kešu, 125 g nesolených pistácií a 125 g lískových oříšků (je možné použít jakékoliv oblíbené ořechy v libovolném poměru, skvělé jsou i mandle, jen je třeba mít jich celkem 375 g), dvě lžičky kypřicího prášku a 250 g prosáté celozrnné špaldové mouky (když použijete bílou mouku, cukroví bude nadýchanější, ale méně zdravé). Vzniklé tužší těsto vytvarujeme do dvou stejných válečků dlouhých asi 25 cm, přemístíme je na plech vyložený pečicím papírem, důkladně potřeme rozšlehaným vejcem a pečeme při 180 stupních 25 – 30 minut. Ještě teplé nakrájíme na šikmé řezy a necháme zchladnout na mřížce.



ŠPENÁTOVÁ ROLÁDA S KARI OMÁČKOU

Výtečná slavnostní krmě, doporučuji!
V míse promícháme 250 g celozrnné špaldové mouky, 250 g polohrubé bílé pšeničné mouky, půl lžičky soli, polovinu sáčku instantního droždí (asi 5 g), 50 g rozehřátého rostlinného másla (Alsan nebo Cocovit) a 230 – 250 ml vlažné vody. Důkladně zpracujeme hladké nelepivé těsto, které necháme v zakryté míse hodinu kynout v teple. Mezitím si připravíme špenátovou náplň.
Na dvou lžících rozehřátého oleje necháme v hluboké pánvi změknout pokrájenou cibuli a tři stroužky česneku. Půl kila čerstvých špenátových listů spaříme vroucí vodou, necháme okapat a nakrájíme. Vymačkaný špenát přidáme do pánve, osolíme, zjemníme 3 – 4 lžícemi mandlové smetany a 15 minut dusíme.
Vykynuté těsto rozválíme na co nejtenčí placku, posypeme celozrnnou strouhankou a poklademe dušeným špenátem. Smotáme, potřeme rozpuštěným rostlinným máslem a pečeme ve vymaštěném pekáčku při 220 stupních asi 30 – 40 minut podle zkušeností s vlastní troubou dozlatova.
Zatímco se roláda peče, připravíme si kari omáčku.
Na dvou lžících rozehřátého oleje necháme v hluboké pánvi změknout pokrájenou cibuli a čtyři stroužky česneku, vmícháme kousek čerstvého strouhaného zázvorového kořene, jednu drcenou chilli papričku, čerstvě mletý pepř podle chuti, lžičku garam masaly, lžičku tlučeného koriandru, půl lžičky skořice a půl lžičky kurkumy. Jakmile se koření rozvoní, přidáme špetku asafoetidy (lze vynechat) a ihned vmícháme plechovku krájených rajčat (v létě použijeme 400 g oloupaných a nakrájených čerstvých rajčat) a tuhou část z 200ml plechovky kokosového mléka. (Plechovku dáme na několik hodin do chladničky, aby se tekutá a tuhá část oddělila). Dusíme 10 minut a rozmixujeme. Nakonec vmícháme lžíci citrónové šťávy a lžíci bílého máku (lze použít i modrý).
Podáváme se salátem.