VLAŠTOVIČNÍK

Vlaštovičník je nebeský dar, bylina nebes, Celidoní. Nese v sobě jako jediná bylina všechny čtyři živly v ideálním poměru. Ve všech ostatních bylinách některý ze živlů převládá. 
Ukazuje se ty doby, když vlašťovice přiletují; a když odletují, uvadá a pomijí.(Matthioli). Vlaštovičník patří do čeledi makovitých, obsahuje rozličné alkaloidy (nejvíce v kořeni) a jeho oranžové mléko ztuhlé v tuhou hmotu se dříve používalo jako narkotikum pod názvem „německé opium“.
Sbíráme kvetoucí nať na začátku rozkvětu, používáme především do tinktur, která se dávkuje pečlivě – 10 – 30 kapek 2x až 4x denně podle hmotnosti a stavu nemocného. Pokud sušíme na nálev nebo do směsí, je třeba sušit velmi rychle umělým teplem při 70 – 75 stupních, aby nefermentovala.
Droga zabraňuje růstu bakterií a některých prvoků, dokonce byl zjištěn její účinek cytostatický. Je sedativní a spasmolytická, roztahuje cévy, tlumí kašel a dokáže předcházet astmatickým záchvatům.
Silný odvar z čerstvé drogy je velmi účinný jako 15 minutová koupel 1 – 2x denně při plísni na nohou.
Dříve se vlaštovičníkem léčily oči, záněty a dokonce slepota. Kvetoucí nať vlaštovičníku se nechala ve sklenici na slunci, až se spekla, potom se smíchala s mateřským mlékem nebo růžovou vodou a tímto přípravkem se oči vyplachovaly. Při prudkých bolestech zubů se povařil kořen ve vodě, přidal se ocet a touto směsí se kloktalo.
Kdysi se s úspěchem používal i na rakovinu a tento jeho účinek je dnes předmětem zkoumání – hodně moudrých poznatků jsme pošetile považovali za nesmysly a teď se k nim obloukem vracíme. Starodávný recept radil, že se nať vlaštovičníku povaří do zhoustnutí v dětské moči, s přídavkem nehašeného vápna a malým množstvím arzeniku. Směs se vysuší, rozetře na prach a tím se zasypávají zevně přístupné nádory.
Vlaštovičník je bylinou svátku Beltane, vázal se do rituálních věnců a přidával do kadidel jako symbol přicházejícího léta. Jako ochranná bylina má účinek při nespravedlivém obvinění a při útěku z nastražené pasti a musí se nosit v takových případech stále u sebe.
Fotku vlaštovičníkové tinktury nahraju až bude hotová, maceruje se v 60 - 70% lihu 14 dnů, denně protřepává. Hmotnostní poměr drogy a lihu je 1 : 5.




více ZDE

5 komentářů:

  1. Prosím, to myslíte 1 díl vlaštovičníku a 5 dílů alkoholu? Nebo se potom macerát ředí 1:5 s destilovanou vodou?? Děkuji Milena Nunvářová
    nunvarovamilena@gmail.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, 1 hmotnostní díl vlaštovičníku na 5 hmotnostních dílů alkoholu. Pokud budete dál ředit, vznikají homeopatické tinktury různých potencí. Já ji užívám tak jak je.

      Vymazat
  2. Evičko děkuju za článek.Právě teď jsem trochu experimentovala, mám té boží rostliny na zahradě dost.Čaj piju, ale slabý a max.2 hrnky, protože se mi chce po něm strašně spát a jsem otupělà.Malá dávka je ale dobrá.Mám ho ráda na slinivku.Pomůže hned.

    OdpovědětVymazat
  3. Evičko děkuju za článek.Právě teď jsem trochu experimentovala, mám té boží rostliny na zahradě dost.Čaj piju, ale slabý a max.2 hrnky, protože se mi chce po něm strašně spát a jsem otupělà.Malá dávka je ale dobrá.Mám ho ráda na slinivku.Pomůže hned.

    OdpovědětVymazat